Вінок з Кіровоградщини потрапив у журнал Marie Claire
31 березня 2021 р. 746
Репліка давнього воскового вінка з колекції “Баби Єльки”, виконана новопразькою майстринею Оленою Мітюріною, прикрасила весняний випуск міжнародного жіночого журналу Marie Claire.
Про це повідомляє Перша електронна газета.
Весняний випуск Marie Claire презентував оновлену версію журналу з повним ребрендингом від запрошеної головної редакторки Надії Шаповал, яка мала розкрити Україну з нового боку. І почала вона з наближення до традиційної української культури.
Відтак на обкладинці глянцю вперше з’явилося фото звичайної жінки – продавчині сільського магазину Вікторії Кудінової з Черкаської області. Її команда журналу випадково зустріла під час пошуку локацій для зйомок. Жінка йшла полем і вела додому корову. Для обкладинки її сфотографували на старій печі в автентичній хаті-мазанці за 200 кілометрів від Києва.
Іншою вражаючою новинкою весняного випуску став образ нареченої у дизайнерській сукні і давньому восковому вінку, який носили ще наші бабусі і прабабусі. Його створила майстриня Олена Мітюріна, художня керівниця Новопразького будинку культури Кіровоградської області.
Це репліка старовинної оригінальної прикраси, яку у 2019 році знайшли учасниці етнографічного проєкту «Баба Єлька» у напівзруйнованій хаті села Хайнівка Олександрійського району.
“Весільний восковий вінок і два вишивані рушники (у болоті і павутинні, але це не применшило їхньої цінності для нас). Знайшли глечики, горщики, лопату для хліба, ослінчик, десятки фотографій, листів… Усе це нас чекало у відчинених для вітру і випадкових відвідувачів-диваків будинках.
Ті хати і ті світлини снилися нам ще кілька днів, а в голові і досі крутиться запитання: «Чому ж їх лишили отак, на розтерзання мишей, вітрів і часу?». Мабуть, щоб їх колись знайшла «Баба Єлька»”, – поділилися емоціями учасниці експедиції, ще не підозрюючи, що “врятували” не просто весільну прикрасу, а частину історії, яка увійде в сучасну моду.
Репліку Олена виконала не з сучасного воску, а зі старого, який залишився їй у спадок від іншої сільської майстрині Олени Пилипівни Григор. Жінку за життя добре знали в Новій Празі, адже у минулому столітті саме вона виготовляла прикраси (вінки і бутоньєрки) на всі весілля. Вінок складається з основи, до якої кріпляться квіти і восковиця – китиці, сформовані з окремиз краплин воску, що символізують деревій – здров’я, силу, нескореність.
“У нас немає спонсорів, але у нас є круті друзі, які готові долучатися до місії проєкту, вкладаючи свій час і уміння, – написала команда “Баби Єльки”, демонструючи результати творчої праці пані Олени. – Ми не тільки мріємо про колекцію реплік на одяг, який носили наші прапра. Ми рухаємося до втілення цієї мрії. Щодня, маленькими кроками: пишучи проєкти, перемагаючи і програючи, здобуваючи нову інформацію, отримуючи чи не отримуючи відповідей на свої запити, навчаючись і вірячи в Бабу Єльку”.
Фото віночка Олена Мітюріна опублікувала й на свої сторінці у Facebook, де її побачила редакторка Marie Claire Надія Шаповал і запропонувала використати для фотосесії. Так вінок, знайдений у покинутій хаті майже вимерлого села на Кіровоградщині, отримав друге життя і став частиною високої моди сучасності.
«Я дуже радісно, що я стала вагомою ланкою у цьому довгому шляху вінка від покинутої хати у старому селі до сторінок журналу. Мені дуже хотілося, щоб надрукували інформацію про Нову Прагу, про те, що у нас така майстриня була. Хотілося збудити хвилю зацікавленості до цього культурного та історичного моменту», – зазначила Олена Мітюріна і додала, що той старовинний віск, якого вона не пошкодувала саме для цього віночка, став символічним ланцюжком, що поєднав історію з сьогоденням.
Варто відмітити, що весняний Marie Claire став першим серед глянцевих журналів України, який вийшов друком українською мовою.